maandag 18 juni 2007

Dior Femme et Dior Homme 2007

Hier kijken we ook even naar de Franse mannelijke kleding. Je ziet
dat alle kleren netjes een soort pak voorstellen. Er wordt zelfs hier
gebruik gemaakt van een langer model jasje, wat ook bij de vrouwelijke
kleren wordt gebruikt in Frankrijk en Nederland. Ontwerpers hebben
een langer jasje bedacht voor de mannen om zo beter bij de vrouwen
te passen, zo lijkt het meer één geheel. Ook worden langere jasjes als
gekleder beschouwt, het geeft je meer aanzien. Dit is dan ook weer een
overeenkomst met de twee landen.

----------------------------------------------------------------------------





Percy 2007

Percy gebruikt veel uitbundige kleuren en houdt zich niet
aan de "mode" regels en doet wat hij zelf mooi vindt.
Maar ondanks dat volgt hij wel een beetje de mode.
Je ziet hier twee vrouwen met een lange jas aan, ook bij
chanel komen deze langere model jassen terug. Dus weer
heb je een overeenkomst tussen twee erg verschillende landen
met andere normen en waarden, die je altijd terug kunt
vinden in de kleding dat gedragen wordt in een land.


--------------------------------------------------------------------






































Victor & Rolf, biografie


Het Nederlandse ontwerpersduo Viktor & Rolf presenteerden maandagavond in Parijs hun komende wintercollectie voor zo'n 2500 journalisten en fotograven.

Enorme Volendamse visbroeken, halssieraden van Zeeuwse meisjes en lichtconstructies à la Jan des Bouvrie. Al deze Nederlandse ingrediënten waren bijeengebracht op het Canadese topmodel Jessica Stam. Back to their roots Na hun internationale avonturen met winkelketen H & M vorig jaar hadden ze behoefte om terug te gaan naar hun wortels. ,,We wilden onszelf na alle turbulente uitspattingen weer terugvinden in onze eigen microkosmos", zei Rolf na afloop van de show.

Uitgedost

Die gedachte werd verder uitgewerkt met ingrediënten uit de Nederlandse kostuumgeschiedenis. Oude Zeeuwse prints werden verwerkt tot sierlijke jurken, maar altijd met een milde of zware vorm van uitvergroting. Soms hingen alle mouwen als een bonte was aan de spotlights waarmee de modellen zichzelf verlichten, soms was de hoofdzaak de verfijnde ontwerpen zelf. Eigen modeshow Rolf: ,,Elk model zat eigenlijk in zijn eigen modeshow, maar dan in het klein, met eigen licht en eigen muziek. Zo wilden wij ook even terug in onszelf keren, naar het land waar we zijn geboren en getogen."

Klomphakken

Het leverde grijze driekwartbroekjes op met grote omslagdoeken. En lange avondjurken in diep donkerrood of zilvergrijs, waaronder overdreven grote klomphakken werden gedragen. ,,Niet te doen", vond een model dat het gele schoeisel had gedragen.

Asjemenou?

Of de internationale media de nationale collectie van Viktor & Rolf hebben begrepen, viel te betwijfelen. Na afloop vroeg een Russische cameraploeg aan het duo hoe het zo geïnspireerd was geraakt door Russische folklore. ,,Weinig Russisch folklore, wel veel Nederlandse folklore", reageerden Viktor & Rolf, maar de Russische presentatrice geloofde er niets van. ,,Dit is folklore van Moskou", zei ze. Viktor & Rolf antwoordden ,,Maar we zijn nog nooit in Moskou geweest."
Bron: rtl boulevard, februari 02 2007

Viktor & Rolf,
Viktor Horsting en Rolf Snoeren studeerden in 1992 samen af aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem. In 1993 startten ze hun label Viktor & Rolf, in 1998 presenteerden ze hun eerste couturecollecties in Parijs. Hoewel de meeste creaties ondraagbaar waren, was de boodschap interessant en intrigerend. Enerzijds is het een schreeuw om aandacht van de ons-kent-ons-modewereld en anderzijds een commentaar op de ijdelheid in diezelfde wereld. Met de couture vestigen ze hun naam, maar Viktor & Rolf hebben een droom: een modehuis met winkels, accessoires, parfum, et cetera. Inmiddels is er een winkel in Milaan, een parfum, elk seizoen een heren- en damescollectie plus accessoires en lingerie.

Coco Chanel, biografie

Coco Chanel

Coco Chanel werd geboren te Saumur op 19-08-1883
Coco Chanel was iemand die graag in het middelpunt van de belangstelling staat. Haar jeugdjaren bracht ze door in een weeshuis. Een periode waar ze later in haar leven verschillende verhalen over vertelde, maar waar ze zeker geen ongelukkige tijd heeft gehad. Nadat ze het weeshuis had verlaten ging Coco, samen met haar zus, werken in een kleermakerszaak en daar leerde ze het vak wat haar leven zou gaan beheersen.

Door Etienne maakte Coco in 1907 kennis met de paardenraces van Longchamps en dit was het begin van een heel nieuwe periode voor haar. Coco liet zich graag zien op de paardenraces en maakte zo haar contacten met haar clientele. Zij oogst veel bewondering met haar zelfgemaakte hoeden en in 1908 opende ze haar eerste eigen hoedenzaak in Parijs.

In 1913 opende Coco een winkel met hoeden en kleding in de badplaats van dat moment: Deauville. Het was ook voor het eerst dat ze Parijs verliet.

Het uitbreken van WO I betekende een verhoging van de omzet voor chanel. De dames verruilden hun elegante kleding voor comfortabele kledij, en dat was precies datgene wat Coco zelf al jaren droeg en nu dus ook in haar winkels verkocht. In het begin was het nog mannenkleding, maar door de ontwikkeling van allerlei nieuwe stoffen (o.a. jersey) werd al snel voor de vrouwen die achterblijven terwijl hun mannen naar het front gaan, eigen kleding door chanel ontworpen.

In 1923 kwam haar eerste parfum op de markt (no 5) en dit was een onmiddellijk succes. Ze tekende een contract met de familie Wertheimer die het parfum zou lanceren.

De ontmoeting met de aristocratische Engelsman Bendor gaf haar weer moed in het leven in 1924 en even later opende ze haar eerste Engelse filiaal in Mayfair en kocht een huis aan de Middellandse Zee.

De grote crash van de jaren '29/'30 zorgden voor een teruglopende verkoop. De jaren hier aan voorafgaand lieten een wat zoekende Chanel zien die niet precies wist wat ze zou gaan doen. De neergaande verkopen brachten echter duidelijkheid en Coco waagt de oversteek naar de VS waar ze in Hollywood met open armen werd ontvangen en kleding voor diverse films zou gaan ontwerpen.

Tijdens de oorlog nam Coco weer zanglessen en ontwierp toneelkleding o.a. voor haar vrienden van het Ballets Russes. Aan het begin van de oorlog ontmoette ze Spatz, een Duitser met wie ze een relatie aanging en die haar onder meer zou helpen, familie uit de dwangarbeiderskampen te bevrijden. In de latere oorlogsjaren zou ze zelfs proberen persoonlijk een einde te maken aan de oorlog. Ze probeerde aan de ene kant medewerking te krijgen van Spatz en zelf ging ze naar Spanje waar ze met haar oude vriend Churchill in contact wou komen. Helaas valt haar plan in duigen en na de oorlog trok ze zich teleurgesteld terug in haar huis in Zwitserland en nam afstand van alles.

Canel werd in de eerste plaats beroemd voor haar vernieuwende collectie: de typische luxueuze maar comfortabele mantelpakjes in een handgeweven tweed. Coco Chanel had strakke ideeën over mode en luxe, en weigerde toe te gevende aan het toen heersende beeld van couture: ingesnoerde corsetten, ongemakkelijke silhouetten. In al Coco Chanel haar ontworpen collecties overheersten de kleuren zwart, grijs, wit, geel en roze, en ze stond erom bekend altijd parelkettingen te dragen, maar shockeerde door echte kettingen te combineren met imitatieparels.

Coco Chanel heeft een hoop betekend voor de modewereld en haar kijk op mode wordt nog steeds doorgegeven via haar mode-imperium Chanel dankzij couturier Karl Lagerfeld. “Mode is niet iets wat alleen uit jurken bestaat, mode zit in de lucht.”

Coco Chanel overleed op 87 jarige leeftijd in een suite van het Ritz Hôtel in Parijs.


Dior, biografie

John Galliano

Christian Dior werd geboren op 21 januari 1905, in Normandië. Hij verhuisde in 1910 met zijn ouders naar Parijs, waar hij onder druk van zijn vader Politieke Wetenschappen zou studeren. Zijn vader was een welgestelde chemiefabrikant. Christian wilde architect worden maar de familie had als beroep hoog staatsambtenaar in gedachten voor hem.
Toen hij bij zijn vriend Jean Ozenne woonde, begon hij net als hem tekeningen van jurken en hoeden te maken en kon hij als begenadigd tekenaar het hoofd boven water houden. Zijn ontwerpen waren zo goed dat hij ze verkocht aan couturehuizen en hij de modebijlage van Figaro illustreerde. In het begin waren vooral zijn hoedencreaties geliefd.

Toen hij vervolgens zijn aandacht op jurken richtte, werd zijn talent pas echt opgemerkt. Dit talent leidde ertoe dat hij in 1938 als ontwerper aan de slag ging. Robert Piguet was namelijk zo onder de indruk van zijn werk dat hij hem meteen een baan aanbood. Bij Piguet leerde Dior de kunst van de vereenvoudiging en het weglaten, waarmee zijn eigen collecties later beroemd zouden worden. In tegenstelling tot het gebruikelijke silhouet, dat met rechte lijnen een strenge vrouwelijke benadrukte, ontwierp Dior avondjurken met een nauwe taille en wijde rok. In 1946 opende Dior zijn eigen modehuis. Dit had hij te danken aan Marcel Boussac, een textiel-tycoon die hem financieel steunde. Boussac kocht het huis aan de Avenue Montaigne in Parijs 30, waar het huis Dior nu nog altijd zijn thuisbasis heeft. In de Avenue de Montaigne werden drie ateliers gemaakt, en Dior stelde medewerkers en mannequins aan. 1947 De 'new look' van Christian Dior.

Na de ellende van de oorlog was er in West-Europa behoefte aan luxe en romantiek. De Parijse modeontwerper Christian Dior voelde dat haarfijn aan. In de lente van 1947 introduceerde hij zijn eerste collectie voor de lente/zomer, een elegante kledinglijn in zandlopervorm.


Met zijn eerste collectie werd Christian Dior in het voorjaar van 1947 onverwachts beroemd. Het Amerikaans tijdschrift Life noemde zijn mode 'new look'. Het was de herontdekking van de pracht uit een ver verleden en de vormgeving van de nieuwe, elegante vrouw. In de komende jaren zou Christian Dior als geen ander de mode van de jonge vrouwen dicteren. De geaccentueerde boezem, de wespentaille en de zeer wijd uitlopende rok ( klokrok ) waren geïnspireerd op de mode van omstreeks 1900. Hij ontwierp een jurk met ronde schouders, een kort jasje met schootje, een wespentaille en een wijde rok tot op de kuiten. Bij de jurk ontwierp hij schoenen met dunne plateauzolen en riempjes die gekruist om de hiel waren geslagen. Hoge en brede hakken maakten het model af. Zijn weelderige lijn met veel stofgebruik bestond uit sprookjesachtige jurken. Men zegt dat zijn overleden moeder hiervoor zijn allergrootste inspiratiebron was.

De Haute Couture jurken van Christian Dior zaten niet erg comfortabel. Er was veel kritiek op (vooral wegens de enorme hoeveelheden benodigde stof in deze tijd van schaarste) maar die moest het uiteindelijk toch afleggen tegen de gretigheid waarmee de nieuwe mode werd ontvangen. Zijn modellen hadden tussen 10 en 25 meter stof nodig en zijn avondjurken soms zelfs 80 meter. Voor de wijde rokken gebruikte hij stoffen als taf, satijn en duchesse, die noodzakelijke stijve eigenschappen bezaten en die een tegenstelling vormden met de vloeiende jersey of zachte wollen stoffen die in andere huizen vaak werden gebruikt. In 1948 introduceerde Dior smalle, nauwe rokken die van een wandelsplit waren voorzien waardoor de vrouwen toch gemakkelijk konden lopen. De Dior-split werd door het talent Marguerite Carré uitgewerkt: de première d'atelier behoorde tot Diors belangrijkste medewerksters. Voor Christian Dior was Haute Couture werk dat hij met architectuur of schilderkunst vergeleek.
In 1947 reisde Dior voor het eerst af naar Amerika en nam daar de oscar voor ontwerpers in ontvangst. In hetzelfde jaar werd ook het eerste Dior parfum op de markt gebracht onder de naam Miss Dior.


1951 wordt de nieuwe lijn de Ligne Chinoise gepresenteerd door Dior. Alles is groot behalve de rokken die zijn namelijk nauw.
1952 de Ligne Princesse waarin vloeiende lijnen een hoofdrol spelen.
1953 de Ligne Tulipe strakke rok en wijde gedrapeerde bovenlijf zodat een bloem gevormd wordt.
In 1954 wordt de beroemde H-lijn gelanceerd en in datzelfde jaar de Ballonlijn. De rok staat wijd uit en het wordt een echt mode item als andere ontwerps deze ronde rokvorm ook in hun collecties opnemen
In 1955 wordt de A-lijn een groot succes, de schouders zijn strak en het loopt met een strakke lijn wijd uit. 1956 volgt met een Y-lijn die een diepe Vhals heeft. De laatste creatie van Dior is de zakjurk, deze ziet er van alle lijnen het eenvoudigst uit. De avondkleding wordt voor het eerst strapless, een nieuwe sensatie.

Dior stierf onverwachts in oktober 1957 te Montecatini aan een hartinfarct tijdens een vakantie. Sinds 1971 is John Galliano aangesteld als Artistic Director van modemerk "Dior". Per seizoen creëert hij 2 collecties, een pêt-à-porterlijn en een couturecollectie.

Percy Irausquin, biografie



De zeer getalenteerde modeontwerper Percy Irausquin is de lieveling van de Nederlandse modewereld en won al talloze modeprijzen. Percy staat bekend om zijn beeldschone vrouwelijke, sexy jurken. Een jurk van zijn hand, maakt van elke vrouw een waren prinses. Ondanks zijn vele fans moet Percy Irausquin de deuren van zijn boetiek aan de Cornelis Schuytstraat in Amsterdam sluiten.

Steve te Pas eigenaar van modegroep Moshi Moshi en financier van Percy Irausquin heeft de samenwerking beëindigd. Volgens Te Pas is de samenwerking niet wat hij ervan verwacht had en wil hij zich meer gaan focussen op zijn eigen label, het spijkerbroekenmerk Blue Blood. Multimiljonair Te Pas was voor 80 procent aandeelhouder van de winkel van de ontwerper en wil deze nu omtoveren tot een Blue Blood-winkel voor vrouwen.

Percy Irausquin werkte al sinds 2005 samen met Te Pas en is totaal verrast door zijn besluit. ‘Ik ga me bezinnen, maar een ding blijft voor mij recht overeind staan: mijn passie voor mooie avondjurken. Ik wil in de Nederlandse Fashion Week in september een kleine show geven voor pers en trouwe klanten. Ik ben niet failliet en ik ga niet stoppen. Ik blijf met mijn twee handen en mijn hoofd mooie dingen maken,’ aldus de modeontwerper.

De inleiding van de franse en nederlandse mode

Wij gaan ons deze week bezig houden met de vraag;
in hoeverre beïnvloedt de Franse mode de Nederlandse mode?

Mode houdt heel veel in denk bijvoorbeeld aan; kleding, tassen, schoenen,
make-up, haar trends etc. daarom beperken we het woord mode
tot alleen kleding en ontwerpers.
We zijn op deze vraagstelling gekomen,
omdat het ons interessant leek om te ontdekken wat nou echt het verschil
is qua kledingstijlen, tussen Nederland en Frankrijk We hebben twee succesvolle
Nederlandse ontwerpers, Percy Irausquin en Victor & Rolf
en ook twee erg succesvolle franse ontwerpers, Dior en Chanel, uitgekozen
om een vergelijking te gaan maken met de Franse en de Nederlandse mode.

Onze voorspelling is dat we denken dat er veel verschillen
zijn tussen de Franse en de Nederlandse kledingstijlen.